Tjuvstarter
100-årsfeiringen

I mai 2022 er det 100 år siden Arthur Malmo etablerte den første jernvarehandelen i Steinkjer. I løpet av de første 100 årene har butikken gått fra jernvare til sportsbutikk, og nå er ansatte og eiere klare for de neste 100!

 

– Første markering av jubileet er at vi har børstet støvet av den gamle logoen vår, forteller Trond Hjelmseth, som er daglig leder i Malmo Sport AS.

De første sporene av logoen fant Trond i gamle avisannonser. Designer Kathrine Rein har forsiktig modernisert og digitalisert både logoen og typografien slik at Malmo-logoen er klar for nye 100 år.

 – Det å gjenbruke logoen er helt i tråd med filosofien vår: Tradisjon og nytenking hånd i hånd, sier Hjelmseth.

 
 

Bredde, kvalitet og kunnskap

Malmo har solgt alt fra spiker og skruer til ski og skøyter til steinkjerbyggen. Overgangen fra jernvare til sport var en gradvis, men naturlig utvikling, mener Hjelmseth.

Jernvaremarkedet endret seg veldig. Malmo gikk fra å være den eneste jernvareforretningen i byen til å bli én av flere. I dag kan man kjøpe jernvareartikler i store varehus. Da måtte eierne bak Malmo tenke nytt.

I 1991 falt valget på sportsutstyr, klær og verktøy. I dag er Malmo en ren sportsbutikk, og det fins vel knapt en steinkjerbygg som ikke har vært innom Malmo for å kjøpe sportsutstyr.

– Vi har veldig lojale kunder, smiler Trond. – Mange av dem har gått i dørene her siden de hang i skjørtekanten på mora si, eller sto utenfor butikkvinduene med stjerner i øynene og så på de splitter nye DBS-syklene.

Mange kunder har også blitt kjent med Malmo gjennom avtalene de har med idrettslagene på Innherred.

Fokuset på kundens behov, kvalitet og fagkunnskap har vært varemerket til Malmo de første 100 årene, og og det skal de fortsatt være.

– Vi legger stor vekt på å avdekke hva det er kunden faktisk trenger, ikke hva de tror de trenger, forklarer Trond. – Det hender rett som det er at vi finner ut at kundene ikke trenger å kjøpe noe nytt! Målet vårt er ikke for enhver pris å selge, men å hjelpe. 

 
 

For å klare å gi gode råd, er det viktig med fagkunnskap. De ansatte i Malmo er genuint opptatt av sport og friluftsliv, og har gjerne personlig erfaring med ulike idrettsgrener.

 – Før var det ofte slik at det var sesong for en idrett, sier Trond. – Nå er det sesong året rundt. Vi må følge med i utviklingen og sørge for at kundene får det de trenger når de trenger det, sier han.

Jubileumsåret 2022

 

Selv om Malmo lanserer den nye logoen nå, er det først over nyttår Trond og de andre planlegger jubileumsaktiviteter.

– Det er litt for tidlig å si hva vi skal finne på ennå, men det kommer til å skje ting gjennom hele året, sier han med glimt i øyet. – Det er tross alt ikke hvert år man kan feire 100-årsjubileum!